4 voorbeelden van empathische content creatie

In de afgelopen tijd is de fysieke afstand tussen mensen onderling, maar ook tussen mensen en bedrijven groot. We zoeken herkenning bij elkaar in het gevoel dat we hebben. Het is tijd voor bedrijven om empathie en emotie te tonen en daarmee een gevoel van herkenning aan te wakkeren bij hun doelgroep.

‘Hoe verwerk je empathie en emotie tijdens content creatie?’, horen we je denken. Geen zorgen, we leggen het je uit. Vandaag de dag volstaat het niet meer om als bedrijf de volledige nadruk te leggen op je dienst of product. Vertel meer dan alleen een verhaal. Laat zien naar welke doelen je bedrijf streeft, anders dan winst. In deze blog laten we je 4 voorbeelden zien van empathische content.

Voorbeeld 1: Dove #WashToCare

Dove maakt al jaren content met empathie en emotie erin verwerkt. Op de Instagrampagina van het cosmeticamerk verschijnen dagelijks foto’s van ‘Real Beauties’ en het merk reikt verder dan alleen het verkopen van verzorgingsproducten.

Met #WashToCare speelt Dove in op emotie met de videoboodschap om voor elkaar te zorgen. Was je handen voor jezelf en voor anderen met welke zeep dan ook. Een duidelijke boodschap die inspeelt op het saamhorigheidsgevoel van de mens.

Voorbeeld 2: Sonos’ Instagram tutorials

We hebben het allemaal wel ondervonden. Je koopt een nieuw apparaat, maar het lijkt onmogelijk om uit de handleiding te halen hoe je het apparaat kunt installeren. Sonos leefde zich compleet in zijn doelgroep in en begreep dit probleem. Op Instagram deelde het elektronicabedrijf korte videotutorials, waarin ze onderdelen uit de handleidingen uitleggen. Van het programmeren van je alarm tot het plaatsen van de Sonos box voor de ultieme bas. Het doel van de tutorials is niet het genereren van zo veel mogelijk verkopen, maar het vereenvoudigen van installaties. Een slimme zet als je het mij vraagt!

Voorbeeld 3: Mediteren met Lush’s beautymasker

Lush is een cosmeticamerk met handgemaakte, natuurlijke producten. Het bedrijf richt zich op mensen die graag duurzame, diervriendelijke en natuurlijke verzorgingsproducten kopen. ‘Freshmade, handmade products’ belooft het bedrijf. Het bedrijf vindt het belangrijk om het verhaal te vertellen waar mensen naar op zoek zijn, waar ze naar willen luisteren. De klanten van Lush kopen bewust het merk, omdat het voldoet aan hun eisen. De producten zijn een verrijking voor relax momenten.

Zo ontwikkelde Lush een beautymasker waarbij je een QR-code ontving. Door het scannen van de code krijg je een meditatievideo te zien. Zo ontspan je niet alleen door het maskertje, maar ook door de meditatievideo. Dit concept zorgt voor een geheel nieuwe ervaring waardoor mensen Lush relateerden aan meditatie.

Empathische content voorbeeld

Voorbeeld 4: LinkedIn’s geheime recept

De meeste bedrijven hebben een eigen LinkedIn-pagina en sommige gebruiken LinkedIn in hun marketingstrategie. LinkedIn richt zich met zijn Marketing Solutions op het mobiliseren van marketeers om hun netwerk te laten groeien, effectievere inhoud te creëren en zo hun doelen te bereiken. LinkedIn wil uiteindelijk dat zijn publiek de service gebruikt om deze doelen te bereiken.

Het team van het social mediakanaal gaf de nadruk aan de inhoud die marketeers met de Marketing Solutions tot hun beschikking hebben. De voordelen bleven meer op de achtergrond. LinkedIn wil zijn publiek in staat stellen om beter te werken (en hiervoor zijn product te gebruiken). Om dit mogelijk te maken is er een e-boek waar alle benodigde informatie instaat. Klanten leren door dit soort aanbiedingen dat LinkedIn een betrouwbare bron is om hen te helpen.

Zelf aan de slag met empathische content creatie!

We hopen je aan de hand van deze voorbeelden een idee te geven hoe je empathie en emotie kunt toepassen in je content. Maak gebruik van echte medewerkers of klanten, vertel wat mensen willen horen, niet wat je zelf wilt zeggen en leef je in in je doelgroep.

Begin dus vandaag nog met het toepassen van empathie en emotie in je content en ontdek wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. Wij zijn er in ieder geval van overtuigd dat empathische content marketing hot and happening is.

Bel Groep kiest Endeavour voor influencer marketing

Na een pitch koos de zuivelproducent, bekend van kaasmerken Boursin, La Vache qui rit, Babybel en Nurishh, voor Endeavour als influencer marketing agency.

NFT’s als nieuwe holy grail voor merken en influencers?

NFT’s en influencer marketing gaan hand in hand. Een NFT’s is feite een nieuw business model waarmee je als influencer nieuwe inkomstenstromen genereert. Hoe? Lees het hier!

Succesfactoren voor B2B influencer programma’s

Thought Leadership, of B2B influencer marketing, is een steeds belangrijker thema geworden binnen B2B marketing. In dit artikel bespreken we hoe zakelijke influencers een turbo boost kunnen zijn voor jouw new business.

Martijn Berns

Managing Director Growth & Partner

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen?

Neem contact met ons op