Online marketeers opgelet: dit zijn de 3 belangrijkste trends voor 2025

Jaja, de eerste sneeuw is gevallen en op Endeavour HQ hebben zelfs de Gen Z collega’s hun crop tops ingewisseld voor wollen truien. Winter is coming! Tijd dus voor onze jaarlijkse trend update. We zijn dit jaar lekker op tijd, want in 2025 gaat er veel veranderen in marketingland. Met deze drie marketing trends houden wij alvast rekening:

Trend 1: Hypergepersonaliseerde real-time marketing

Hyperpersonalisatie in marketing gaat verder dan alleen rekening houden met de naam en basisvoorkeuren van je doelgroep. In 2025 moeten we weten waar onze klanten behoefte aan hebben, nog voordat ze het zelf weten. Dit betekent dat we nóg slimmer moeten worden in hoe we data verzamelen en gebruiken, zodat we de doelgroep kunnen triggeren met bijvoorbeeld dynamische website inhoud en realtime gepersonaliseerde productaanbevelingen. Heads up dus en:

  • Investeer in een data warehouse
    Een goed gestructureerde data warehouse geeft je belangrijke inzichten, doordat je hiermee marketingdata uit verschillende bronnen kan combineren.  Belangrijk punt hierbij is dat je te allen tijde GDPR-proof blijft, maar dat wist je natuurlijk allang.

  • Zet AI in voor data-analyse
    Platforms als Salesforce Einstein, Adobe Sensei en Google AI kunnen je helpen bij het voorspellen van klantgedrag en het optimaliseren van marketingberichten.

  • Maak gepersonaliseerde content
    Pas je content aan op het interesseniveau en het profiel van je doelgroep en zorg ervoor dat je boodschap op het juiste moment én via het juiste kanaal wordt gelanceerd.

  • Gebruik realtime data
    Verzamel en analyseer data over hoe gebruikers omgaan met je site of app en pas je strategieën direct aan. Stel triggers in die automatisch gepersonaliseerde berichten of aanbiedingen versturen, gebaseerd op specifieke acties die een gebruiker onderneemt. Zo kun je klanten die een winkelwagentje hebben verlaten bijvoorbeeld een herinnering sturen, met een speciale korting op de producten die ze hebben bekeken.

  • Test en leer
    Voer A/B-tests uit met verschillende personalisatiestrategieën om te zien wat het beste werkt voor verschillende segmenten van je doelgroep.

Trend 2: AI-gedreven zoekmachines

Oké, de rook is opgetrokken en ChatGPT zit in ieders broekzak, maar we moeten wel een beetje blijven opletten met zijn allen. Want die leuke tools die we nu allemaal wel kennen zijn pas het begin van een AI-revolutie die onze complete wereld aan het veranderen is. En die begint bij ons zoekgedrag. Be prepared search marketeer, want voice search en AI-zoekmachines zijn here to stay! What to do?

  • Optimaliseer voor conversational queries
    Met de opkomst van slimme luidsprekers en digitale assistenten zoals Amazon’s Alexa, Google’s Assistant, en Apple’s Siri, wordt voice search steeds belangrijker. Aangezien voice search vaak conversational is, moeten je content- en SEO-strategieën zich richten op spreektaal en vraaggebaseerde zoektermen.

  • Investeer in hoogwaardig beeld
    Technologieën zoals Google Lens en Pinterest Lens stellen gebruikers in staat om met hun camera’s te zoeken naar objecten, producten en zelfs plaatsen. Zorg voor kwalitatief en relevant beeld en dubbelcheck je alt-tags en metadata, zodat je ook op deze manier goed vindbaar bent.

  • Maak je website Bing-proof
    Omdat ChatGPT Bing gebruikt als informatiebron, kan je de underdog onder de zoekmachines nu echt niet meer links laten liggen. Door te optimaliseren voor Bing verbeter je niet alleen je zichtbaarheid, maar ook de manier waarop ChatGPT je content interpreteert en gebruikt.

Trend 3: Focus op merkauthenticiteit

Ben jij ook helemaal klaar met picture perfect social content, gepresenteerd door ongeloofwaardige mega-influencers? Dan ben je niet de enige. Hoewel merken massaal experimenteren met AI-influencers, is er vanuit consumenten juist steeds meer behoefte aan authenticiteit. Wat echt is, wordt vertrouwd. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Hier wat tips:

  • Maak user generated content
    Klantverhalen zijn veel en veel geloofwaardiger dan een ‘wij-van-wc-eend’-verhaal. Zorg voor (positieve) reviews, testimonials en snapple social content en laat zien wat jouw merk voor klanten betekent.

  • Partner-up met micro-influencers
    Zoek influencers met een fanbase die precies aansluit op jouw doelgroep. Zo bereik je de juiste mensen, via een kanaal dat naadloos aansluit op jouw merkidentiteit.

  • Weet waar je voor staat
    Zorg dat je merkidentiteit staat als een huis en voer je merkwaarden door in alle content die je maakt. Het DNA van jouw merk moet voelbaar zijn in alle communicatie, van advertentieteksten tot webdesign.

  • Vertel echte verhalen
    Authentieke merken delen echte verhalen die resoneren met hun publiek. Wees transparant en deel niet alleen je successen, maar ook uitdagingen en misschien zelfs mislukkingen. 

  • Maak van creativiteit een prioriteit
    Wat je ook doet, maak geen dertien-in-een-dozijn-content. Die is er echt al genoeg. Investeer in goede creatieve uitingen die écht wat teweeg brengen bij je doelgroep. 

Wil je meer weten over deze onderwerpen of ben je benieuwd naar onze ideeën over  bijvoorbeeld jouw merkidentiteit? Bel of mail ons gerust. We denken graag vrijblijvend met je mee!

Foto van Myra Schaaf

Myra Schaaf

Copywriter

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.