Online marketeers opgelet: dit zijn de 3 belangrijkste trends voor 2025
Jaja, de eerste sneeuw is gevallen en op Endeavour HQ hebben zelfs de Gen Z collega’s hun crop tops ingewisseld voor wollen truien. Winter is coming! Tijd dus voor onze jaarlijkse trend update. We zijn dit jaar lekker op tijd, want in 2025 gaat er veel veranderen in marketingland. Met deze drie marketing trends houden wij alvast rekening:
Trend 1: Hypergepersonaliseerde real-time marketing
Hyperpersonalisatie in marketing gaat verder dan alleen rekening houden met de naam en basisvoorkeuren van je doelgroep. In 2025 moeten we weten waar onze klanten behoefte aan hebben, nog voordat ze het zelf weten. Dit betekent dat we nóg slimmer moeten worden in hoe we data verzamelen en gebruiken, zodat we de doelgroep kunnen triggeren met bijvoorbeeld dynamische website inhoud en realtime gepersonaliseerde productaanbevelingen. Heads up dus en:
- Investeer in een data warehouse
Een goed gestructureerde data warehouse geeft je belangrijke inzichten, doordat je hiermee marketingdata uit verschillende bronnen kan combineren. Belangrijk punt hierbij is dat je te allen tijde GDPR-proof blijft, maar dat wist je natuurlijk allang. - Zet AI in voor data-analyse
Platforms als Salesforce Einstein, Adobe Sensei en Google AI kunnen je helpen bij het voorspellen van klantgedrag en het optimaliseren van marketingberichten. - Maak gepersonaliseerde content
Pas je content aan op het interesseniveau en het profiel van je doelgroep en zorg ervoor dat je boodschap op het juiste moment én via het juiste kanaal wordt gelanceerd. - Gebruik realtime data
Verzamel en analyseer data over hoe gebruikers omgaan met je site of app en pas je strategieën direct aan. Stel triggers in die automatisch gepersonaliseerde berichten of aanbiedingen versturen, gebaseerd op specifieke acties die een gebruiker onderneemt. Zo kun je klanten die een winkelwagentje hebben verlaten bijvoorbeeld een herinnering sturen, met een speciale korting op de producten die ze hebben bekeken. - Test en leer
Voer A/B-tests uit met verschillende personalisatiestrategieën om te zien wat het beste werkt voor verschillende segmenten van je doelgroep.
Trend 2: AI-gedreven zoekmachines
Oké, de rook is opgetrokken en ChatGPT zit in ieders broekzak, maar we moeten wel een beetje blijven opletten met zijn allen. Want die leuke tools die we nu allemaal wel kennen zijn pas het begin van een AI-revolutie die onze complete wereld aan het veranderen is. En die begint bij ons zoekgedrag. Be prepared search marketeer, want voice search en AI-zoekmachines zijn here to stay! What to do?
- Optimaliseer voor conversational queries
Met de opkomst van slimme luidsprekers en digitale assistenten zoals Amazon’s Alexa, Google’s Assistant, en Apple’s Siri, wordt voice search steeds belangrijker. Aangezien voice search vaak conversational is, moeten je content- en SEO-strategieën zich richten op spreektaal en vraaggebaseerde zoektermen. - Investeer in hoogwaardig beeld
Technologieën zoals Google Lens en Pinterest Lens stellen gebruikers in staat om met hun camera’s te zoeken naar objecten, producten en zelfs plaatsen. Zorg voor kwalitatief en relevant beeld en dubbelcheck je alt-tags en metadata, zodat je ook op deze manier goed vindbaar bent. - Maak je website Bing-proof
Omdat ChatGPT Bing gebruikt als informatiebron, kan je de underdog onder de zoekmachines nu echt niet meer links laten liggen. Door te optimaliseren voor Bing verbeter je niet alleen je zichtbaarheid, maar ook de manier waarop ChatGPT je content interpreteert en gebruikt.
Trend 3: Focus op merkauthenticiteit
Ben jij ook helemaal klaar met picture perfect social content, gepresenteerd door ongeloofwaardige mega-influencers? Dan ben je niet de enige. Hoewel merken massaal experimenteren met AI-influencers, is er vanuit consumenten juist steeds meer behoefte aan authenticiteit. Wat echt is, wordt vertrouwd. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Hier wat tips:
- Maak user generated content
Klantverhalen zijn veel en veel geloofwaardiger dan een ‘wij-van-wc-eend’-verhaal. Zorg voor (positieve) reviews, testimonials en snapple social content en laat zien wat jouw merk voor klanten betekent. - Partner-up met micro-influencers
Zoek influencers met een fanbase die precies aansluit op jouw doelgroep. Zo bereik je de juiste mensen, via een kanaal dat naadloos aansluit op jouw merkidentiteit. - Weet waar je voor staat
Zorg dat je merkidentiteit staat als een huis en voer je merkwaarden door in alle content die je maakt. Het DNA van jouw merk moet voelbaar zijn in alle communicatie, van advertentieteksten tot webdesign. - Vertel echte verhalen
Authentieke merken delen echte verhalen die resoneren met hun publiek. Wees transparant en deel niet alleen je successen, maar ook uitdagingen en misschien zelfs mislukkingen. - Maak van creativiteit een prioriteit
Wat je ook doet, maak geen dertien-in-een-dozijn-content. Die is er echt al genoeg. Investeer in goede creatieve uitingen die écht wat teweeg brengen bij je doelgroep.
Wil je meer weten over deze onderwerpen of ben je benieuwd naar onze ideeën over bijvoorbeeld jouw merkidentiteit? Bel of mail ons gerust. We denken graag vrijblijvend met je mee!
Myra Schaaf
Copywriter
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you