Een nieuw draaiboek voor B2B marketing

Eva Hiensch is Social Media & Influencer Marketing manager en weet als geen ander hoe bedrijven op social kanalen succesvol kunnen zijn. In dit artikel deelt ze haar kennis over de creatie en inzet van waardevolle content door bedrijven op TikTok.

Om B2B-content in te zetten op TikTok moet je er voor openstaan om native content te creëren die aanspreekt en vooral niet het gevoel geeft dat we naar een reclame kijken. Om op te vallen op een site die overloopt van innovatieve, frisse ideeën, moet je lef hebben. Hoe je dat doet, leg ik uit aan de hand van 4 punten met best practices uit de TikTok-markt.

  • Creëer waardevolle en informatieve content voor je zakelijke doelgroep

Bepaal eerst je niche. Van boekenwurmen, gym rats, autoliefhebbers tot aan foodies: op TikTok zijn talloze niches en community’s te vinden die zich richten op specifieke interesses en onderwerpen. Target jouw doelgroep met gerichte hashtags en gebruik ook relevante hashtags in je eigen content. Creëer effectieve content door te meten waar de interesses van jouw zakelijke doelgroep ligt.

Denk aan tips, tutorials, branche-inzichten of productdemonstraties. Zorg ervoor dat de inhoud relevant is en helpt bij hun zakelijke behoeften. Wie B2B-marketing onder de knie heeft op TikTok is Adobe. Ze delen boeiende how-to video’s die hun klanten de nodige kennis bieden om optimaal gebruik te maken van hun tools. Bovendien ondersteunen ze actief de gemeenschap waaraan ze hun producten willen verkopen.

  • Toon je bedrijfscultuur

In het tijdperk van fake-news, deepfakes en desinformatie verlangen we steeds meer naar authenticiteit. Dit is een van de redenen waarom TikTok zo populair is. Unfiltered content is goed; rauw, eerlijk en zonder enige vorm van bewerking. Wees als bedrijf transparant en geef je volgers een kijkje achter de schermen. Laat zien wie je bent, wat je doet en hoe je werkomgeving eruitziet. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en het versterken van je merkimago. Neem dit voorbeeld van Endeavour Heroes. Door de bedrijfscultuur te tonen, kun je een emotionele band opbouwen met je doelgroep. Als ze zich kunnen identificeren met je bedrijfswaarden, zijn ze eerder geneigd om zich aangetrokken te voelen tot je merk en betrokkenheid te tonen.

"TikTok-trends duren meestal maar een paar dagen. Dus heb je een idee dat potentie heeft om viral te gaan, ga er dan meteen mee aan de slag."

  • Werk met creators 
  • Ga samenwerkingen aan met TikTok-influencers die invloed hebben op je B2B-doelgroep. Werk samen om content te maken die je merk promoot en je bereik vergroot. Kies creators (influencers op TikTok) die geloofwaardigheid hebben in jouw zakelijke niche en aansluiten bij je merkwaarden. Een merk dat dit goed doet, is Sage Accounting Software. Door creator en ondernemer Lucy Hitchcock van Partner in Wine in te zetten, laat Sage Accounting Software zien hoe klanten hun producten gebruiken. Op deze manier tonen ze niet alleen hun producten op een boeiende manier, maar wordt via het bereik van creator Lucy het publiek vergroot.
    • Blijf op de hoogte van de laatste trends op inhoud, audio & hashtags
    TikTok is het meest trendgedreven social media platform dat er is. Door te weten wat op dit moment populair is onder gebruikers, kun je inspiratie opdoen om vergelijkbare inhoud te creëren, of het nu gaat om een specifieke dans, audio, video-indeling of een onderwerp. Trending audio in je TikTok verwerken, is een geweldige manier om je bereik te vergroten. Je TikTok komt namelijk ook op deze viral audio-pagina terecht. Gelukkig is het niet moeilijk om te ontdekken wat trending is op TikTok. Je herkent een trend meteen, aangezien je hele pagina ermee volstaat. Houd er rekening mee dat TikTok-trends meestal maar een paar dagen duren. Dus als je een idee hebt dat potentie heeft om viral te gaan, ga er dan meteen mee aan de slag. Speel snel op trends in. Marketing- en creatief managementplatform Monday heeft een TikTok-videostrategie die voornamelijk draait om populaire muziek. Ze houden hun content up-to-date met de nieuwste audio en spelen daarbij tegelijkertijd in op trends.  TikTok is een krachtig platform voor B2B-marketing, omdat het de mogelijkheid biedt om bedrijven op een persoonlijke manier te presenteren. Het gaat niet langer alleen om een statisch collectief van professionals; het draait om echte mensen. Het is essentieel om creatieve en innovatieve content te vinden die de essentie van jouw product of bedrijf weerspiegelt. Je kunt ook samenwerken met content creators die hiermee aan de slag kunnen. Blijf actief scrollen, want wanneer je op het juiste moment inspeelt op trends op het gebied van inhoud, audio en hashtags, zal het platform je belonen met meer bereik en succes.
    Picture of Eva Hiensch

    Eva Hiensch

    Influencer & Social Media Manager

    Related news

    Je mag ons alles vragen

    Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

    Contact us
    +31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
    work@endeavour.nl
    Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

    Let us contact you

    We build

    Platforms

    We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
    We create

    Content

    Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
    We spark

    Growth

    Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
    We provide

    Inhousing

    Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

    We shape

    Digital Strategy

    Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.