3 redenen waarom jij moet beginnen met data warehousing

Google heeft vorige maand aangekondigd dat het uitfaseren van third-party cookies (wederom) vertraging oploopt. Niet echt verrassend, toch? En ook best fijn, want nu heb jij de kans om je strategie voor first-party data te verfijnen en een solide data warehousing op te zetten. Bij Endeavour merken we steeds vaker dat onze klanten te maken hebben met data silo’s die niet onderling verbonden zijn, zoals Shopify-gegevens, GA4-data en resultaten van Meta-advertenties. Deze data is vaak niet permanent beschikbaar; Google Analytics 4 verwijdert gegevens bijvoorbeeld na 14 maanden, wat diepgaande analyses lastig maakt. Niet zo handig en vooral heel tijdrovend. Daarom geef ik je in deze blog drie redenen om nu te beginnen met het centraliseren van je data.

Wat is data warehousing?

Data warehousing draait om het verzamelen, opslaan en beheren van uitgebreide datasets afkomstig uit verschillende bronnen. Met data warehousing bouwen we bruggen tussen eilanden van informatie, waardoor kennis een superkracht wordt. Populaire data warehousing oplossingen zijn onder andere BigQuery, Azure en Amazon Redshift. Deze platforms stellen je in staat om gegevens van uiteenlopende bronnen (zoals GA4, Meta, Shopify, Google Ads en Google Search Console) te integreren en op te slaan. Het doel van een datawarehouse is simpel: een betrouwbare en efficiënte manier bieden om je verzamelde data te benutten voor business intelligence (BI) doeleinden, waaronder rapportage en besluitvorming.

data warehousing

Waarom data warehousing?

Data warehousing is dus een hot topic. Logisch ook, want in dit tijdperk van informatie zijn gegevens goud waard. Data warehousing kun je zien als de kluis waarin dit goud wordt bewaard. Nog niet overtuigd? Hier zijn drie redenen waarom je vandaag nog moet beginnen met data warehousing.

1. Eén duidelijke data-waarheid

Een van de grootste uitdagingen in digital marketing is dataconsistentie. Als gegevens van verschillende campagnes worden verzameld, is het cruciaal dat deze data vergelijkbaar is. Met een goed ingerichte data warehousing zorg je voor uniformiteit in hoe je data wordt ingevoerd, opgeslagen en opgehaald. Dit vermindert de kans op fouten en verhoogt de betrouwbaarheid van je data. Daarnaast kun je bij een fout in de dataverzameling een query schrijven die de data corrigeert met terugwerkende kracht. Je kunt zelfs met terugwerkende kracht aangepaste conversies creëren. Zo ontstaat er één duidelijke data-waarheid.

2. De houdbaarheid van historische data

Vanaf juli 2024 verliest iedereen toegang tot historische data in Universal Analytics.  Door te investeren in technologieën en processen die de houdbaarheid van je data verlengen, zorg je ervoor dat je niet alleen op basis van de meest recente informatie werkt, maar ook historische data kunt gebruiken voor trendanalyses. Dit doe je bijvoorbeeld door GA4 te koppelen met BigQuery.

3. Data-analyse on steroids!

Een datawarehouse stelt je in staat om complexe en geautomatiseerde queries uit te voeren die belangrijk zijn voor diepgaande analyses. Gebruik je nu bijvoorbeeld een standaard GA4-rapport dat het aantal bezoekers vanuit Google Ads toont? Met een aangepaste query in een datawarehouse kan je precies zien hoe een bezoeker vanuit Google Ads door je website navigeert. Door verschillende databronnen te integreren, breng je de volledige klantreis in kaart met één spreekwoordelijke druk op de knop.

Bovendien biedt een datawarehouse het voordeel van naadloze integratie met Business Intelligence (BI) tools zoals PowerBI, Looker Studio, en Tableau. Daardoor kun je direct vanuit je BI-tool toegang krijgen tot je data, via overzichtelijke interactieve dashboards.

Hoe verder?

Het moet gezegd worden: het neerzetten van een datawarehouse is een proces van de lange adem. Toch is afwachten niet verstandig, als je niet hopeloos achter wilt lopen ten opzichte van je concurrenten. Een robuust data warehousing systeem zal zichzelf veelvoudig terugbetalen door betere klantinzichten. Begin dus vandaag nog met het bouwen van je datafundament en zet de stap naar een toekomst waarin elk besluit onderbouwd is.

Hulp nodig? Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie of ondersteuning!

Foto van Jim Colin

Jim Colin

Digital Marketing Specialist

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.

Contact us
+31 (0)23 727 1077 09:00 - 17:00 info@endeavour.nl
work@endeavour.nl
Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.