Aandacht trekken in heel Europa
Influencer marketing for Dopper
Client
Dopper
Pillar
Content
Date
2021
Branches
Retail
Services
Influencer marketing
Dopper is de afgelopen jaren één van de mooiste merken met een missie van Nederland geworden. En het merk maakt ook in de rest van Europa haar opmars. Een steeds groter onderdeel van hun marketingmix is influencer marketing, wat ingezet wordt in een combinatie van always-on content en campagnes. 100% volgens het playbook van ROI-goeroes Binet en Field, bouwt Dopper continu aan merkbekendheid en daarmee aan sales. Endeavour ontwikkelde samen met Dopper het strategische influencerprogramma en voert het ook uit.
Een internationale influencer marketingstrategie
De basis van de strategie van Dopper is een always-on laag. Endeavour selecteerde aantal influencers die een langetermijnsamenwerking aangaan met het merk. Zij vormen een constante communicatielaag in de strategie. Deze laag is belangrijk om het merk continu top of mind te houden bij consument. Naast vaste ambassadeurs worden aanvullend ook andere influencers ingezet die de communicatie extra kracht bijzetten en nieuwe doelgroepen bereiken.
De precieze boodschap van die constante laag is afhankelijk van de merkbekendheid van de markt. In Nederland, waar we Dopper al langer kennen, ligt de focus op de missie van het merk: het beschermen van de watervoorziening wereldwijd door een herbruikbare fles te kiezen boven single-use plastic. Slechts een klein deel van de content gaat in Nederland over de daadwerkelijke producten. In nieuwe markten als Duitsland en België is dit juist andersom, om zo eerst naamsbekendheid voor Dopper te creëren en vervolgens de missie uit te dragen.
Pieken op relevante momenten
Naast de always-on content pakken we samen met Dopper momentum met verschillende campagnes die ze het hele jaar door inzetten. Zo voerden we voor Dopper in mei campagne in België met “Mei Plasticvrij”, stond in juni een awareness campaign rondom het belang van herbruikbare waterflessen op de planning in Duitsland. Afgelopen zomer zagen we de Dopper back-to-school campagne. In de laatste weken van het jaar zal het merk nog momentum pakken met een eindejaarscampagne.
Play the long game
Ondanks dat campagne draaien met influencers een goede manier is om momentum te pakken, is een always-on laag, zoals volgens het model van Binet en Field, een belangrijk onderdeel van de marketingmix van Dopper. Het grootste voordeel is natuurlijk continu werken aan de merkbekendheid en deze onderhouden bij de doelgroep. Maar er zijn ook andere voordelen.
Zo kun je, wanneer je met een influencer voor langere termijn werkt, waarschijnlijk ook kosten bespreken. Niet alleen omdat je ‘bulk’ inkoopt als het ware, maar ook omdat posts die je voor een bepaalde prijs hebt ingekocht, gedurende de lange termijn waarschijnlijk meer waard worden. De influencer groeit namelijk, en heeft daarmee meer volgers. Ook zorgt een langetermijnsamenwerking voor een hogere geloofwaardigheid, daarmee is de content authentieker. Last but not least: door op de lange termijn samen te werken, kun je ook afspraken maken over met welke andere merken de influencer samenwerkt. Zo weet je zeker dat “jouw” influencer niet voor je concurrentie werkt gedurende de looptijd van jullie contract.
“We hebben de afgelopen jaren samen met Endeavour hard gewerkt aan een goede basis voor onze influencer marketing. Nu de formule zich bewezen heeft, zijn we er meer dan klaar voor om komende jaren deze strategie nog verder op te schalen en uit te breiden.”
You may ask us anything
Or just stop by to say hi. We are thrilled to think about your challenges.
Let us contact you