De coronacrisis versnelt digitalisering in organisaties met een noodgang. Doordat miljoenen mensen plotseling en voor onbepaalde tijd thuiswerken, staan organisaties voor enorme uitdagingen: hoe verplaats ik mijn business naar online? Hoe verhoog ik mijn online omzet? Het huidige team is niet voorbereid op deze enorme versnelling, dus wordt er massaal talent aangetrokken. Maar waar haal je in een recessie digitaal talent vandaan? En welke eigenschappen moet dat talent bezitten?

De hierboven geschetste situatie zal veel digital teamleiders en bedrijfseigenaren bekend in de oren klinken. Je bent dus niet alleen. Maar dat is een schrale troost, want daarmee is ook direct je concurrentieveld geschetst. Zo ongeveer elke organisatie met groeidoelstellingen heeft digital talent nodig. Of het nu gaat om advertising marketeers, content marketeers of software developers: de vraag is groter dan ooit. 

Oeps: een mismatch
De meeste organisaties werven nog via de traditionele weg: een vacature opstellen en verspreiden, gesponsord of niet. Er reageert een handjevol kandidaten waarvan de 2 of 3 meest geschikte op gesprek komen. Daaruit wordt de beste kandidaat gekozen. Dat kan natuurlijk een strategie zijn. Maar wat zeggen een CV en een aantal vlotte gesprekken over het talent van een kandidaat? Hoe vaak valt dit in de praktijk toch tegen?

De digital talent succesformule
Wil je voorkomen dat je de verkeerde persoon aanneemt? Dan is het herkennen van de belangrijkste skills voor digital talent een noodzakelijke eerste stap. Echt talent omvat meer dan software-kennis en programmeertalen. Hoewel vakkennis uiteraard van groot belang is, kan iedereen met een goed stel hersens dit aanleren. Voor softskills geldt dit niet. Die heb je, of je hebt ze niet. Je zoekt dus naar professionals die het allemaal hebben: ze beheersen de meest voorkomende programmeertalen, weten hun weg binnen alle facetten van online advertising of tillen je merk met hun contentstrategie naar het volgende niveau. Toptalent beschikt altijd over de volgende zes eigenschappen:

1. Brede basiskennis
Hoewel specialisten waardevol zijn, is focus op slechts één expertise niet meer voldoende.
Een online marketeer moet in het huidige omnichannel-landschap synergie aanbrengen tussen verschillende kanalen. Alleen dan is je merk zichtbaar tussen al die concurrenten die online om de aandacht van je doelgroep vechten. Ook voor developers is een brede basis onmisbaar. De ontwikkelingen gaan snel. Kandidaten met brede kennis benen dit het beste bij.

2. Analytisch vermogen
Analytisch vermogen is voor zowel developers als marketeers een onmisbare eigenschap.
Coderen is te vergelijken met het oplossen van een moeilijke puzzel. Het vermogen om verbanden te leggen en probleemoplossend te werk te gaan is hierbij cruciaal. 

Voor online marketeers is het analyseren van resultaten een belangrijk onderdeel van hun vak. Aan de hand van deze analyses wordt bepaald wat de vervolgstappen zijn en hoe online campagnes verder geoptimaliseerd worden. Het is dus van groot belang dat een online marketeer de connectie kan leggen tussen resultaten en vervolgstappen. 

3. Communicatieve vaardigheden
Aangezien digital altijd gepaard gaat met doelstellingen en deadlines, moeten resultaten goed gerapporteerd en gecommuniceerd worden. Zijn de beoogde KPI’s behaald? En zo niet, wat is er nodig om deze KPI’s in het vervolg wel te behalen? Proactief resultaten delen, positief of niet, is van groot belang voor de voortgang van processen. Ook omgaan met kritiek is hierbij een belangrijke factor.

4. Nieuwsgierigheid en durf
Ontwikkelingen binnen de online wereld gaan razendsnel. Een succesvol digital medewerker wil altijd op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen en durft ermee te experimenteren. Echte talenten durven te zeggen wat ze denken, kunnen moeilijke beslissingen nemen en geloven in het nemen van (slimme) risico’s. Een digital talent dat durft is een proactieve medewerker die nieuwe manieren bedenkt om jouw doelstellingen te bereiken. 

5. Creativiteit
Creativiteit is een onmisbare eigenschap in het snel veranderende digital landschap. Het is hard nodig om jouw merk op te laten vallen tussen de continue stroom van platforms en content die we elke dag voorgeschoteld krijgen. Essentieel dus bij het creëren van strategieën, campagnes en front-end designs. Creativiteit heeft het zwaar in de wereld van de stijgende meetbaarheid, maar is meestal de doorslaggevende factor voor online succes.

6. Intrinsieke motivatie

Echte vakidioten zijn vaak ook in hun eigen tijd bezig met programmeren, social media of e-commerce. Ze begrijpen hoe sales werkt en welke technische en bedrijfsmatige stappen nodig zijn om jouw doelstellingen te behalen. Deze pragmatische en ondernemende eigenschappen zijn van onschatbare waarde voor elke organisatie.

Investeren in de toekomst
Dat talent de basis vormt voor het succes van je organisatie spreekt voor zich. Hoe je aan dat talent komt is een tweede. ‘The war for talent’ is in volle gang en de juiste vissen laten zich niet zomaar vangen. Een uitdagende werkomgeving waar groei gestimuleerd wordt helpt. De juiste vijver kiezen ook. 

Ben je op zoek naar digital talent op flexibele of vaste basis? Check vandaag nog de website van Endeavour Heroes. We bespreken met alle plezier vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw personeelsvraag.

Orchestrate your digital marketing with us.

Email Marketing Services

Testing, optimizing and setting up direct email marketing activities. 

Engineers

In-housing of next-generation full-stack web dev engineers.

Content Marketing

In-housing of next-generation content marketing talent.

Creative Storytelling

Communicating messages in unexpected and interesting ways.

Responsive Web

Design en development of web design that adjusts to any screen size. 

Are you ready?

Get in
touch.

+31 (0)023 727 1077
info@endeavourgroup.co
Come check out our historic gaming collection.