Een nieuw concept vraagt om een goed verhaal
Copy voor SecondJob.nl
Pillar
Content
2022
Dienstverlening
Campaign copy, storytelling, social media, brand activation, long copy
Als je een idee hebt, dat volkomen nieuw is, dan is dat natuurlijk supertof. Een gat in de markt. Natuurlijk wil je dat idee dan met zoveel mogelijk mensen delen. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen je idee snappen en het net zo tof vinden als jij? Dat vraagt om een goed verhaal. En dát vraagt dan weer om een goede tekstschrijver.
Een revolutionair nieuwe kijk op werk
De oprichter van SecondJob benaderde ons om hem te helpen een online platform te bouwen dat enerzijds functioneert als jobboard en een plek waar werkgevers en werkzoekenden elkaar ontmoeten, en anderzijds mensen inspireert met een nieuwe blik naar ‘werk’ te kijken. Sterker nog, hij wilde de arbeidsmarkt volledig op zijn kop zetten en een samenleving creëren waarin werken voor iedereen leuk en bereikbaar is. Dat werkgevers en werknemers elkaar waarderen om hun zakelijke én persoonlijke kwaliteiten. Dat succes iets is waarvoor je niet fulltime bij één baas hoeft te werken en elk jaar promotie moet maken. Dat vraag en aanbod niet altijd betekent dat één persoon perfect aansluit op één vacature. SecondJob moest een handvat worden voor iedereen die onderdeel wil zijn van een revolutionair nieuwe manier van werken.
Een heldere boodschap en een goed verhaal
Onze copywriters stonden voor een uitdaging. Een jobboard an sich is niets nieuws, maar in dit geval was de opdracht veel meer dan alleen werkzoekenden matchen met de juiste werkgever. We moesten deze twee doelgroepen meekrijgen in een hele nieuwe gedachtegang. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, hebben we de boodschap in drieën gesplitst:
- een sterke campagne in tekst en beeld op de radio, billboards en advertenties;
- een uitgebreide uitleg van de boodschap op de website;
- ondersteunende social posts om de twee doelgroepen op persoonlijk vlak te bereiken.
Voor het eerste deel bedachten we de campagnetitels ‘Baanbrekend werken’ (voor werkzoekenden) en ‘Baanbrekend werven’ (voor werkgevers). Met deze tekst werd direct duidelijk dat SecondJob wil breken met de traditionele manier van werken. Daarna zorgden we ervoor dat op de website en vooral in de blogs uitgebreid werd stilgestaan bij de gedachte achter het platform. Het verhaal, de motivatie en het doel werden op heldere manier onderbouwd, waarbij uiteindelijk steeds de uitdaging bij de lezer werd neergelegd om die nieuwe kijk op werk te adopteren en het voortaan anders aan te pakken. In de social posts was het belangrijkste doel om nieuwsgierigheid op te wekken. Prikkelende stellingen en teksten die direct afrekenen met alle conventionele aannames over werk, nodigen de lezer uit om een kijkje te nemen op het platform.
Eén jaar later…
Het begrijpelijk neerzetten van een nieuw concept en een nieuw merk is dus geen eenvoudige klus. We zijn er dan ook ongelooflijk trots op dat een jaar later de media SecondJob regelmatig heeft benaderd en genoemd in artikelen en uitzendingen over arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen. Dat meer dan 230.000 mensen het platform hebben bezocht. En dat ruim 130 bedrijven (waaronder een aantal hele grote merken) hun vacatures rechtstreeks hebben uitgezet op SecondJob.nl. Het toont aan hoe krachtig een goed verhaal kan zijn. Endeavour kan je helpen dat verhaal in de juiste tone of voice naar buiten te brengen en de wereld te bereiken en te raken.
Edwin Schaap
Oprichter SecondJob
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. Wij vinden het geweldig om over jouw vraagstukken na te denken.
Let us contact you